counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Wasting Sword Motion - With A Vengeance

donderdag, januari 19, 2006

Wasting Sword Motion - With A Vengeance

Deze post is een commentaar op John's presentatie van de opmerkelijke Honda Civic Choir Commercial die voor Honda UK geproduceerd is in opdracht van het reclamebureau Wieden Kennedy London onder regie van Antoine Bardou-Jacquet. De Componist en arrangeur was Steve Sidwell en het verder kennelijk naamloos gebleven koor is voor de gelegenheid samengesteld. De productiemaatschappij was Partisan, de post-productiemaatschappij MPC/The Mill. De "creatieven" op hun beurt noem ik nu, terecht of onterecht in dit geval, eens expres niet - die "beroepsgroep" krijgt doorgaans al genoeg veren van anderman.



Terzake nu. Heeft u op John's weblog gekeken? Het is een briljante commercial. Denken wij. In een draadje over deze commercial op AdPulp zeiden reclamemensen er dit over: "well that was extremely long and painful to watch. wieden and kennedy london seem to be disappearing up their own bottom!" (Dr. Hans Akkerman); en dit: "I'm not ready to condemn the ad so quickly, but it does lack a compelling reason to buy. I guess that's what happens when you set out to make art, instead of advertising" (David Burn); en dan weer dit: "I'm a Honda owner and a big fan, but I wasn't blown away. As the old cliche goes, couldn't you just throw any car logo at the end? Doesn't every car sound like that? I also didn't care for the "overexplanation" at the beginning..."This is what a Honda sounds like." Um...yeah...I think I could have figured that out" (Pat).

En dan zeggen mensen dat ik wel eens negatief ben? Bijvoorbeeld over reclamemensen?

Van dit soort mensen mag je alleen iets moois maken als daarmee het merk hard wordt overgeramd en als de boodschap aantoonbaar aanzet tot kopen. Het audiovisuele werkstuk is volledig ondergeschikt aan de marketing strategie. Kijk eens hoe een zekere Mike Smock, kennelijk een ervaren marketing strateeg, een bewering van, alweer voor mij "een zekere", Mark Fenske pareerde als zou "nobody ever created a good ad writing to a strategy." Mijn bron is wederom AdPulp:

"I don't get this. I never will get this. I am proud of the fact I don't get it. Look, advertising is not art. Advertising is weaponry in a battle for market share. If creativity helps me gain more share fine. If not then it is wasted sword motion. If you want to create art, if you want to be an artiste then get out of advertising and go be an artist. Write a screenplay, write a novel, go make another award winning music video but get the fuck out of advertising. God forbid if you work for me and try to create an ad without the strategy." (Smock geciteerd door David Burn). Ja, laten we hem eens uitnodigen voor een etentje!

Dit was "ander volk". Terug naar het onze.

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Afgunst, dat is het. Maakt er iemand een beaut van een commercial en dan gaan andere weer lopen plassen.

Zielig hoor.

12:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb het natuurlijk niet over jou he Huib :-)

12:13 p.m.  
Blogger Luepp said...

Ik snap je!

12:22 p.m.  
Blogger TwigtSenior said...

Zonder het al te ingewikkeld voor de 'ad-boys' te maken, misschien koop je een auto wel op een gevoel. Ik kan me voorstellen dat een pak wasmiddel op deze wijze niet extra verkocht zal worden (hoewel , misschien ook wel, onderscheidend en opvallend). Auto's rijden over het algemeen in commercials door barre maandlanschappen bestuurd door onzichtbare rijders met snelheden die in het normale leven slechts leiden tot boetes. Ja hoor daar ga ik een auto van kopen !!

P.S. ik verheug me al op zo'n etentje!

12:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat ga ik lachen als de verkoopcijfers toch blijken te stijgen. Ik denk niet dat deze marketing eikels (om maar eens een quote van twee heren te gebruiken die me na aan het hart liggen) dan hun woorden zullen terugnemen. Deze criticasters zullen dan voor in de rij staan om zulke mooie kunst in hun volgende campagne te gebruiken.
Waar zijn de harde prestatie-indicatoren? Deze heren spreken allemaal alsof al duidelijk is geworden dat deze commercial als een volledige flop is geëindigd. Alsof de Honda's allemaal in de showrooms blijven staan.
En net alsof de heren en dames marketing normaliter in hun commercials tot in den treure uitleggen wat de "compelling reason to buy" is van de producten die zij aan de man willen brengen.
Deze geciteerde mensen zijn waarschijnlijk van de oude conservatieve garde die bang zijn om nieuwe dingen te proberen, veel te veel geld hebben verdiend met het maken van bagger en nu makkelijk scoren door negatief commentaar te leveren.

1:19 p.m.  
Blogger rem said...

Ja strange zeker als je bedenkt dat er nu ook die mercedes reclame is die ook als art betiteld kan worden en eigenlijk is de strekking hetzelfde...namelijk gevoel...
verder als je terug in de geschiedenis kijkt van auto advertenties dan worden de reclames van vw(kever) nog steeds geroemd vanwege het innovatieve karakter ervan...

Het goede hieraan is nu dat het blijft hangen en dat er over gepraat wordt...commercials zijn kleine verhaaltjes over mensen, communicatie dus
en oh ja weten jullie die reclame nog van nederlandse bodem met die op neer bewegende lilliputters...was gebaseerd denk ik op de uitspraak er zitten kleine japannertjes onder de motorkap!

Toen laaide de discussie ook al op dat..Maar toen goldt ook dat het bleef hangen.

met groet rem

9:10 p.m.  
Blogger Luepp said...

Van die Japannertjes onder de motorkap staat me wel iets bij, beste Rem, maar dan helaas vaag. En helaas ken ik die Mercedes reclame waar je op doelt niet. De strekking hier op ons weblog is in ieder geval duidelijk. Wanneer mensen (lees vooral mannen) een auto kopen, dan laten ze zich vooral leiden door het gevoel dat ze bij die auto hebben. Waarom zouden zoveel mensen anders een PC Hooft Tank aanschaffen. Iedereen weet dat die auto's onpaktisch zijn, en duur, en vervuilend, en gevaarlijk voor de ander. En juist DAAROM kopen velen zo'n auto. Anderen willen persé een Alfa Romeo om misschien dezelfde reden waarom ze een Alessi Sapper Caffettiera hebben gekocht (dat zou dus zeker op mezelf slaan). Ach in dit gezelschap hoef ik geen verdere voorbeelden te geven denk ik. Ik houd het er voorlopig maar op dat de geciteerde hardcore reclamemensen eenvoudigweg SLECHTE reclamemensen zijn. Laten we hopen dat hun soort dan ook snel meer in de minderheid zal mogen geraken...

9:28 a.m.  
Blogger TwigtSenior said...

De springende lilliputters zaten volgens mij in een tvc voor Mazda en waren (dacht ik) geregisseerd door Paul Meijer en bedacht door...... Karel Beyen!
Jawel dezelfde :) die jij verbaal uit je set verwijderde tijdens weer zo'n fijne WS klus.

LLLL

(langLeveLittleLeague)

11:44 p.m.  
Blogger Luepp said...

Ja, die mocht vertrekken om zijn mond te spoelen. "Maar weet je wel wie die man is?!" vroeg een ons indertijd nog bevriende account manager. Eerst nee, toen ja, het maakte me niet uit. "M'n setje uit!" Ja, laat ons maar acquireren haha!

PS. Ik heb overigens het gerucht gehoord dat de "creatieven" voor de Mazda campagne indertijd gewoon weer de scheppende krachten habben aangewend van hun "onderknuppels". Van creatief parasitisme zouden we later zelf ook vaak het slachtoffer worden. "Plus ca change, plus c'est la même chose."

9:28 a.m.  
Blogger rem said...

Ha ha mooi verhaal ha inderdaad paul meyer ik kon er even niet meer opkomen en het automerk was ik ook even kwijt, kun je nagaan..
de andere commercial die ik bedoelde is van mercedes-benz met cinema 4d gemaakt zie de site van Maxon..
Het adres van het bedrijf die het gemaakt heeft is www.sehsucht.de
Klik onder action en dan referenzen
vervolgens onder de mercedes-benz summer "springer &jacobs"

Ik dacht eigenlijk dat je die al kende maar check it!

groet Rem

9:52 a.m.  

Een reactie posten

<< Home