counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Nieuw Nieuw Guinea

woensdag, februari 15, 2006

Nieuw Nieuw Guinea



Het is inderdaad eventjes voorbij gekomen in het nieuws vorige week, tussen de berichten over rechtzaken in Amsterdam Osdorp en politieke misverstandjes door, maar volgens mij is het sensationele nieuws over de ontdekking van een heuse "Verloren Wereld" aan de meeste Nederlanders verloren gegaan. Op de website van de Canadese publieke omroep staat een mooie Flash presentatie van een paar van de tot nu toe onbekende dier- en plantensoorten. Dat wilde ik even met u delen.

Overigens is er afgelopen week nog een "Lost World" ontdekking bekend gemaakt. Die lag onder water, ergens, maar ik ben 'em nu alweer kwijt. Hoe dan ook, we moeten er natuurlijk rekening mee houden dat dit misschien wel de laatste nieuwe werelden waren. En op al die andere planeten dan? Dat zag ik u denken. Nou, zo luidt mijn wedervraag, weten we wel zeker dat we levensvormen van echt andere werelden willen ontdekken? Konden we het nog maar vragen hoe het was voor de inboorlingen van de Americas. De meeste van hen - en dan hebben we het over miljoenen (jazeker) - zijn binnen een generatie na het eerste contact met Europeanen aan de pokken en mazelen bezweken. Slik. Een bewoner van de een of andere wereld voorbij Pluto hoeft maar te hoesten terwijl hij zijn hand toesteekt ("hand voor de mond") en we gaan er allemaal aan.

Niet alles is maakbaar. En voor de rest helpt ook geen Master Card meer.

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik hoop dat we van ons verkeerde gedrag de afgelopen eeuwen hebben geleerd en deze nieuwe werelden zullen beschermen in plaats van te exploiteren voor onze eigen behoeften; geen lonely planeters die deze laatste pure wereld willen zien, geen houtkap, geen afgravingen van heuvels of bergen omwille van uranium, geen mijnbouw en ook geen bbq's dus.

Ik hoop dat we zo verstandig zijn geworden.

8:31 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi... Ja, sluit me aan bij vorig commentaar. Wel grappig dat ik in Luepp's wereld eenzelfde teneur bespeur die mij sinds enkele dagen beheerst... Een soort zelfhaat, schaamte dat ik mens ben, want mensen doen vreselijke dingen. Ten opzichte van de wereld en de natuur waarin we leven, ten opzichte van elkaar. En om het niet vrolijker te maken, ik was voor werk in het dorpje Itteren, vlak bij Maastricht. In 1995 haalde dit dorp de landelijke pers vanwege de overstromingen. Nu is er een Grensmaasplan dat hen gaat behoeden voor dergelijke wateroverlast. Maar de inwoners van Itteren willen dat plan niet. Het gooit hun leefbaarheid overhoop. En hun gevoel voor evenwicht in de natuur... Ik zal je per mail meer info sturen... is wellicht iets voor Dutch Indies...

12:17 p.m.  
Blogger Luepp said...

Dank je, ik ben zeker geïnteresseerd!

12:20 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Huib,

We helpen de hele planeet naar de kl*@#$. IJskap smelt, dier soorten en wouden verdwijnen, en zo kan ik nog ff doorgaan. Waar zijn we mee bezig.

Off topic:
Hoest verder met je, lang nix meer van je gehoord. Doe je nog een beetje C4D?
Al vooruitgang geboekt met de molens? Hoor graag weer eens wat van je.

Groetjes
Dennis

12:37 p.m.  
Blogger Luepp said...

Bedankt voor je bezoek, Dennis, en voor de belangstelling. Ik heb me het afgelopen kwartaal voornamelijk gericht op video en duidelijk minder op C4D. Met de molens gaat het goed - dat project vordert. Ik zal je sowieso benaderen zodra we er een reeks 3D animaties kunnen laten maken. Want jij weet wel raad met espresso en dynamics, toch? Eerst moet echter voor dergelijke deelprojecten financiering worden gevonden. Ik mail je binnenkort ook even persoonlijk, voor de lol. Ik ben ook benieuwd hoe het met jou gaat. Gegroet!

11:38 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

De golden-fronted bowerbird is prachtig! Laten we vooral van hem genieten. Wie gaat er mee?

7:42 p.m.  

Een reactie posten

<< Home