counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Overdekt fietspad

maandag, juni 19, 2006

Overdekt fietspad

Op zoek naar een zogenoemde 'Schoonmoederbak" voor onze Volvo bezocht ik de website van Halfords. Gemeten volgens Nederlandse maatstaven is dit een prima website. Soms een beetje onoverzichtelijk misschien, maar niet al te storend en boordevol informatie. In de nieuwsrubriek trof ik een leuk bericht aan voor mensen die van fietsvacanties houden. Je kunt over een paar jaar misschien ook lekker fietsen in Qatar zonder je nekharen te verschroeien - daar is een 30 tot 40 kilometer lang overdekt en gekoeld fietspad gepland. Het "Cooled Cycle Path" zal volgens een verkeerkundig ontwerp van het Nederlandse bureau Goudappel Coffeng moeten worden gebouwd in opdracht, kennelijk, van RAND Europe.

Overigens is het fietspad niet in de eerste instantie voor fietsvacantiegangers bedoeld. Het is veeleer een lang "workout" baan voor de locale bevolking. "De voor Nederlandse begrippen luxe en ruim gedimensioneerde fietsroute is veel duurder dan een 'gewoon' fietspad. Doel van het fietspad is de rijke inwoners van het oliestaatje in beweging te krijgen, om zo opkomende welvaartsziekten te bestrijden. Omdat het overdag meestal te warm is om in de openlucht aan lichaamsbeweging te doen, moet een systeem waarbij een waternevel voor afkoeling zorgt een omslag teweeg brengen." (Halford Nieuwsrubriek met verwijzing naar Fietsen 123).

(Zie ook Goudappel Coffeng).

PS. Ik zal jullie ook op de hoogte houden van het schoonmoederbakverhaal. (Jahaa, dat zal iedereen wel interessant vinden, haha!)

5 Comments:

Blogger Sien said...

Over die schoonmoederbak wil ik wel wat horen, ben benieuwd, wat fietsen in Qatar betreft kan ik me voorstellen dat het daar te warm is, dat hebben we hier al, hier is ook het probleem van niveauverschil, geen straatje is vlak, ik mis het echt. Mocht je me vandaag vragen wat ik het meeste mis uit NL, dat is fietsen, die vrijheid, wind in je haren en fluitend overal naar toe fietsen, en zo gezond ! In Cannes deed ik het nog wel maar hier hoef ik het niet te proberen !

9:46 p.m.  
Blogger Luepp said...

Ik heb maar een weekje met een gehuurde mountain bike zo nu en dan op pad geweest - boodschapjes halen - en dat was toen ik met John op locatiebezoek was in San Gimignano. "San Jimmy", zoals Giovanni zo leuk pleegde te zeggen. En ik begrijp wat je bedoelt, Sien. Zo'n ding mag eigenlijk alleen maar "Down-A-Mountain Bike" heten want hoe je ermee een berg moet opkomen weet ik niet. Niet met mijn spieren in ieder geval!

9:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Toch wel grappig te horen dat ik niet de enige ben die het fietsen mist. Ik weet nog wel dat ik soms in de winter en op regenachtige dagen de fiets af en toe vervloekte - nee dat is niet waar, ik vervloekte het weer! - Maar ik zou zo weer op de fiets willen stappen en een lekker een eindje gaan rijden.... Maar ik vind, behalve dat het soms zwaar trappen is, het hier erg gevaarlijk, met langsrazende automobilisten die niet weten hoe ze je voorbij moeten gaan. Ja als ik iets mis uit Nederland dan is het wel de FIETS.

12:16 p.m.  
Blogger TwigtSenior said...

En om met brel te spreken; zo heeft dat vlakke land toch nog enkele voordelen...

4:53 p.m.  
Blogger Sien said...

Ce plat pays qui est le mien...(Jacques Brel) hahaha

5:51 p.m.  

Een reactie posten

<< Home