counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Bottoms Up (of liever de kontjes omhoog?)

dinsdag, december 26, 2006

Bottoms Up (of liever de kontjes omhoog?)

Hollanders plegen te veel te drinken met de feestdagen.
Dat leidde in de zeventiende eeuw reeds tot losbandigheid.



Daar zitten mooie zinnen tussen! Proost.


Dick Dreux, De Boekaniers (Amsterdam 1964), 50-51.

Voor de whiskey en whisky liefhebbers: "whiskey / whisky" is een verbastering van het Gaelic "uisge beatha" (Schots), "uisce beatha" (Iers), "usquebaugh" of "esquebaugh" dat "levenswater" betekent. Maar de (Schotse) whisky liefhebbers die ik ken, wisten dit allang. Het Oud-Ierse "uisce" betekent "water" en "beatha" is afgeleid van "bethad", dat wil zeggen, de genitivus van "bethu" ("leven") (naar The American Heritage Dictionary of the English Language in: The Free Dictionary by Farlex). Zoveel slokken, zoveel woorden. Probeer zo'n moeilijk woord nog maar eens uit te spreken met een dikke tong. Proost.

PS. Het valt me alleen wel op dat de verbastering "whiskey" eigenlijk alleen "usque" dekt. De verbastering schiet dus letterlijk tekort: "beatha" is ingeslikt en daarmee is dus het leven gelaten. En laten we eerlijk wezen: na teveel glazen heb je ook even geen leven meer.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

(Blogger doet weer vervelend, misschien komt mijn comment wel meerdere malen bij te terecht, sorry maar er klopt echt iets niet, ik kan al dagen geen poststuk schrijven met foto's erin...)

De esquebaugh is bij ons ook een genot, vooral een fijne oude... en over die dikke tong heb ik ook nog wel een verhaal (dat noemen wij onderons een "escaloppe" oftewel een schnitzel... een grapje tussen Philippe en mijn broer, die noemen elkaar ook "escaloppino", waar je maar om kan lachen !)
Er waren in die tijd van je verhaal nog geen iMac's, "arme sloeber die-ie was" zouden we vandaag "die-i" schrijven hahaha, dat was er één voor John !
Een leuk kerstverhaal was dit om te lezen, ik zie het helemaal voor me met die vreselijke alkoholische dranken die ze in die tijd konden verzinnen, dan zijn we tegenwoordig toch wel wat voorzichtiger (zou je in die tijd ook aangehouden worden als je dronken op je paard zat, of dronken je koets reed ?)
Fijn dat je toch altijd een moraal aan je poststuk hebt, laten we eerlijk wezen, na te veel glazen is er inderdaad geen leven meer dus geniet met mate maar geniet volop van het leven !

11:30 a.m.  

Een reactie posten

<< Home