counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Cracker Jack

zondag, april 23, 2006

Cracker Jack

Dit verhaal is een lateraal geplaatste voetnoot bij een post op Berend's weblog - ik kon de pagina's van dat mannetje toch niet vervuilen met mijn historische trivia? Of wel dan?


Een moderne klassieker. (Voor Amerikanen dan.)

De originele Cracker Jack is een uitvinding van de Duitse broers Frederick William en Louis Rueckheim. De eerstgenoemde had 200 dollar bijeen gespaard door te werken op een boerderij om zich met dat kapitaal te vestigen als ondernemer in een groeimarkt. In 1871 kwam hij naar Chicago juist toen deze stad na een grote brand werd hersteld. Daar is hij begonnen met de verkoop van popcorn vanuit de bak van een kar aan de werklieden (Mijn overgrootvader Gerbrands zou niet veel later overigens ongeveer hetzelfde werk doen op, jawel, het Haarlemmermeerstation.) De zaken gingen zo goed dat hij zijn partner kon uitkopen (de stumper ging te vroeg) en zijn broer Louis kon laten overkomen. De broers hebben vervolgens geëxperimenteerd met hun waren om te komen op een mengsel van popcorn, pinda's en molasse - volgens Feliz is dit laatste ingredient de ingedikte stroop van suikerriet.


De zeeman Jack met zijn hond Bingo in 1918

"That's crackerjack!" of "That's a Cracker Jack!" zou een van hun meer sjieke klanten spontaan hebben uitgeroepen. Indertijd en -plaats was "crackerjack" bargoens voor alles wat heel lekker en voortreffelijk is. Frederick William was slim genoeg om de uitdrukking te deponeren als handelsmerk. Zee American Way. Kort daarop werd ook het gebruiksrecht van de beroemde slogan The more you eat, the more you want" gereserveerd. Vanaf 1912 werden er in de verpakking kleine prullaria voor kinderen bijgevoegd, nadat de broers eerst hadden geëxperimenteerd met waardebonnen. Grappig genoeg hadden de "Kinder" chocolade eieren die later ook met prullaria zouden worden gevuld dus een illustere voorloper die eveneens door Duitsers was bedacht - "Kinder" is héél beroemd in Italië. Crackerjack bestaat nog steeds, zoals je ook kunt zien, al is het recept iets veranderd. En het mannetje is ook een beetje gerestyled (een vergissing als je het mij vraagt). Deze korte geschiedenis is gebaseerd op de bedrijfsgeschiedenis die je aantreft op de crackerjack website, een "About" webartikel, een particulier stuk dat ik hier aantrof, een National Public Radio artikel, en de website van de Cracker Jack Collectors Association. Ja, die Amerikanen zijn er dol op en dat komt omdat ze er al zoveel van hebben gegeten. Kennelijk is dat de popcorn die ze bij honkbalwedstrijden plegen te snoepen?

Eindnoot de dato 28 april 2006. Beste lezers. Momenteel bereid ik een rectificatie voor op bovenstaand artikel. Ik zeg het maar vast. "Kinder" blijkt helemaal geen Duits product te zijn. Ze hebben een Italiaans product een Duitsige zweem gegeven. Ik zoek het nu nog even uit. Heel interessant allemaal. Heel irrelevant ook. Maar dat geldt natuurlijk sowieso het mijn hele weblog. Dus dat mag de pret nooit drukken.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Van windmolens tot Crackerjack met een oude Mac er tussen door, leuke variaties van posstukken, en daarbij ook nog "Beer"sit...knap hoor (nou dat Beer sitten lijkt me niet moeilijk, leuk ventje !)

6:28 p.m.  
Blogger Luepp said...

Dank je voor je enthousiame, Sien. Ik zal proberen zo door te gaan.

10:56 a.m.  
Blogger Berend said...

Ha Oom Luepp, jij weet wel veel over mijn krekkertjes zeg!
Ik zit lekker op het strand in spanje met mijn schepje te spelen. (ik mis papa wel een beetje hoor)

1:08 p.m.  
Blogger Luepp said...

Wat leuk dat je langskomt, Beer. Goed van jou. Natuurlijk mis je je papa. Maak maar een mooi kasteeltje voor hem. Of een taartje. En blijf niet te lang in de zon zitten.

1:01 p.m.  

Een reactie posten

<< Home