counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Presenting the Oldest iMac

maandag, april 17, 2006

Presenting the Oldest iMac


Het blijkt nu dat mijn vader de eerste was van mijn familie met een iMac. Het apparaat heeft gelukkig een variabele snelheid dus ik zou hem goed moeten kunnen gebruiken voor het kopieëren, zeg maar, van smalfilm op MiniDV. Ik houd u op de hoogte van mijn vorderingen.


Om te zijner tijd de zaak aan de praat te kunnen houden heb ik een vervangingslamp besteld bij het Engelse Camera Centre. Die lamp is zeldzissizaam. De enthousiastelingen van het Antieke Gloeilamp Verzamelaars Forum hebben zich er onlangs nog zeer lyrisch over uitgelaten!



Volgens de een is het een verzamelstuk vanwege "the complex optics used in this lamp - really wild looking! This one's a keeper!" Een ander zegt het volgende over de originele Philips versie van mijn lamp: "That 8V 50W lamp is designed for an 8mm home movie projector and was very popular in Europe at one time. It is better known as a CXR or A1/17 bulb, or Philips type 13113C/04. It is probably the most optically advanced bulb that has ever been made, becuse [sic.] its rear ellipsoidal reflector and hemispherical front mirror produces a very narrow beam with almost no light loss. The chimney on the top ensures that the bulb doesn't blacken as it ages becuase [sic.] nearly all the evaporated tungsten rises upwards and is deposited here." Ik weet niet of ik een Philips exemplaar krijg,of in plaats daarvan een Fuji of een Toshiba of zo, maar ik begin wel het te hopen. "The lamp is still available from Philips in Europe but they don't actually make it themselves any more. The last company making these is Fuji lampworks in Japan and they supply it to GE, Philips and Sylvania. Your lamp looks like it would have been made by Philips Holland or Belgium around 1970."

Nou, u ziet het, we kunnen het op dit weblog écht overal over hebben.

De citaten zijn afkomstig van deze pagina waaraan ik reeds eerder refereerde.