Rudolf Diesel (1858 - 1913)
Er bestaat een kans dat we uiteindelijk weer door de Americanen zullen worden gered. Want een beter millieu lijkt misschien toch daar te beginnen. Bij de burgers, wel te verstaan, op de niveaus van de afzonderlijke staten en de lagere overheden. Freedom Fuels probeert de burgers van de VS te bewegen tot de overschakeling op biodiesel. Het is schoner en goedkoper. Dramatisch goedkoper. Voor de camera zegt de een of andere boer maar liefst 95 procent op zijn brandstofkosten te hebben bezuinigd omdat ie kennelijk een deel van zijn eigen oogst in de tank stopt. Je helpt er dus ook de lokale economie mee. En je wordt minder afhankelijk van het buitenland. De omschakeling zal de VS uiteindelijk helpen te ontsnappen aan de houtgreep van de oliebaronnen in eigen land en in het Midden-Oosten. Daarom deze brandstof in de titel verbonden met het begrip "vrijheid". Deze brandstof maakt vrij; en vrijheid zelf is de beste brandstof. Vrijheid van de oliebaronnen. Dit is, zoals we zullen zien, allemaal geheel in de geest van de uitvinder van de dieselmotor.
De meeste mensen hebben weinig begrip voor de hele notie van een auto op frituurvet - zoals de gebruikelijke ridiculisering gaat. Maar dan komt de geschiedenis opeens zelf met een leuke grap. Dan Hyde, de Transport Manager van de City of Las Vegas: "Here is an interesting little titbit of history. Rudolph Diesel is the person [who] invented the Diesel engine when it came to market in 1898. Now that's a hundred-and-eigth years ago. Do you have any idea where he ran that on? At the time when he first invented that thing? I can assure you it wasn't diesel fuel." Daryl Hannah pakt het verhaal op: "He said - Ladies and gentlemen! I have two words for you", and he lifted the tarp and he said: "peanut oil!" - and unveiled the diesel engine, which was invented to run on diesel oil so that farmers could grow their own fuel." (citaten uit de film Freedom Fuels' "tarp" betekent "een waterdicht canvas zeiltje").
Briljant. Waarom is dat niet al tijdens de oliecrisis van de 1970er jaren opgepikt. Toen zat er toch juist een pindaboer in het Witte Huis?
Biodiesel heeft een de potentie van een emancipatoire kracht. Dat had het een eeuw geleden al en dat heeft het ook in de toekomst. Daarover gaat de film. "Freedom Fuels, takes an in-depth look at renewable fuel sources, such as bio-diesel, ethanol and vegetable oil. It explores the interaction of the petroleum industry and alternative fuels over the last 150 years, and examines the global impact that bio-fuels can have on our future." De film is gemaakt door Martin O'Brien en Robbie Proctor van MoFilms. Je kunt 'em op hun website gratis downloaden. Deze optie wordt ons geboden in de geest van de ware wereldverbeteraar ("In connecting with as many people as possible that have an interest or involvement in the issues we tackle, we communicate using all mediums necessary. To ensure access and rapid dissemination, we offer a free download of our films at www.mofilms.org"). Prijzenswaardig. Ik kwam erop via een gebruikersforum (RedUser): ze hebben alle eigen opnames voor deze productie gemaakt met twee DVX100's.
Carbon Free Keurmerk in de aftiteling van Freedom Fuels
Interessant is ook de verwijzing naar de constructie van de CO2 compensatie. Die werkt met een keurmerk. Je compenseert de uitstoot van CO2 die je hebt veroorzaakt met je vervoer, je bevoorrading en je uitrusting door na een berekening geld aan het fonds over te maken. Het Carbon Fund zorgt ervoor dat een corresponderende hoeveelheid koolstof ter compensatie zal worden gefixeerd. "This film has achieved a Carbon Free designation. We have offset all of the harmful carbon emmissions created in the making of this film, such as those created by Air & Vehicle travel. For more information please visit the Carbon Fund." Geniaal! Je kunt je voorstellen dat particulieren, bedrijven of bestuursorganen een dergelijk keurmerk zelfs kunnen gebruiken als een voorwaarde tot kwalificatie voor aankoop. Ik hoop niet dat dat jullie schrikbeeld is, of zo, maar ik denk dat de Amerikanen hier een mooie set bij elkaar hebben: (a) een verhaal dat met argumenten van zuiver eigenbelang demonstreert hoe men de wereld kan verbeteren; (b) en een praktisch mechanisme dat ervoor zorgt dat je boter bij de vis kunt doen en dat dan tegelijkertijd kunt afficheren.
Rudolf Diesel was een toevallige vader van de biodiesel maar juist de natuurlijke vader van de verbrandingsmotor die op plantaardige olieën loopt
Rudolf Diesel is aan zijn einde gekomen door verdrinking in de Schelde op 29 September 1913. Hij was overboord geraakt van de SS Dresden op weg naar Harwich in Engeland. "The next morning, the steward discovered that Diesel's cabin was empty. Diesel's body was found in the Scheldt river on October 18" (wikipedia s.v. Diesel). Misschien is hij vermoord door Duitse militairen omdat hij zich tegen het gebruik van zijn dieseltechnologie door de Duitse marinehad gekeerd (cf. Hempcar.org met verwijzing naar Richard A. Wright, West of Laramie, dat ook is verschenen alsonline book, 1994-2007). Misschien heeft hij zelfmoord gepleegd. "A third theory in the death of Diesel is based around the hope that his engine would provide power using alternative / cheaper / greener fuels. This revolutionary thinking may have scared some oil investors. Rudolf Diesel said, "The use of vegetable oils for engine fuels may seem insignificant today. But such oils may become in course of time as important as petroleum and the coal tar products of the present time." After his death, the Diesel engine was marketed that it only ran on petroleum based products and his great ideas of a clean burning engine died with him [...]" (wikipedia s.v. Diesel). De eerste verklaring ontleent waarschijnlijkheid aan de voorgeschiedenis en de laatste ontleent die vooral aan het vervolg. De zelfmoord theorie lijkt mij een onschuldig konijn dat over de rand van de hoed komt kijken.
PS. De demonstratie van de motor op pinda olie vond plaats op de Wereldtentoonstelling van 1900 (Southern Grease en Hempcar.org ). Dat Rudolph Diesel eigenlijk aan biobrandstof dacht in plaats van fossiele brandstof blijkt ook uit andere websites - ook zijn "humanitaire" motivatie is voldoende geattesteerd en zeker niet het product van speculatief denken (Oekotec, BiodieselAmerica.org, Southern Grease, Hempcar.org).
Mijn render is klaar. Weer snel aan het werk.
De meeste mensen hebben weinig begrip voor de hele notie van een auto op frituurvet - zoals de gebruikelijke ridiculisering gaat. Maar dan komt de geschiedenis opeens zelf met een leuke grap. Dan Hyde, de Transport Manager van de City of Las Vegas: "Here is an interesting little titbit of history. Rudolph Diesel is the person [who] invented the Diesel engine when it came to market in 1898. Now that's a hundred-and-eigth years ago. Do you have any idea where he ran that on? At the time when he first invented that thing? I can assure you it wasn't diesel fuel." Daryl Hannah pakt het verhaal op: "He said - Ladies and gentlemen! I have two words for you", and he lifted the tarp and he said: "peanut oil!" - and unveiled the diesel engine, which was invented to run on diesel oil so that farmers could grow their own fuel." (citaten uit de film Freedom Fuels' "tarp" betekent "een waterdicht canvas zeiltje").
Briljant. Waarom is dat niet al tijdens de oliecrisis van de 1970er jaren opgepikt. Toen zat er toch juist een pindaboer in het Witte Huis?
Biodiesel heeft een de potentie van een emancipatoire kracht. Dat had het een eeuw geleden al en dat heeft het ook in de toekomst. Daarover gaat de film. "Freedom Fuels, takes an in-depth look at renewable fuel sources, such as bio-diesel, ethanol and vegetable oil. It explores the interaction of the petroleum industry and alternative fuels over the last 150 years, and examines the global impact that bio-fuels can have on our future." De film is gemaakt door Martin O'Brien en Robbie Proctor van MoFilms. Je kunt 'em op hun website gratis downloaden. Deze optie wordt ons geboden in de geest van de ware wereldverbeteraar ("In connecting with as many people as possible that have an interest or involvement in the issues we tackle, we communicate using all mediums necessary. To ensure access and rapid dissemination, we offer a free download of our films at www.mofilms.org"). Prijzenswaardig. Ik kwam erop via een gebruikersforum (RedUser): ze hebben alle eigen opnames voor deze productie gemaakt met twee DVX100's.
Carbon Free Keurmerk in de aftiteling van Freedom Fuels
Interessant is ook de verwijzing naar de constructie van de CO2 compensatie. Die werkt met een keurmerk. Je compenseert de uitstoot van CO2 die je hebt veroorzaakt met je vervoer, je bevoorrading en je uitrusting door na een berekening geld aan het fonds over te maken. Het Carbon Fund zorgt ervoor dat een corresponderende hoeveelheid koolstof ter compensatie zal worden gefixeerd. "This film has achieved a Carbon Free designation. We have offset all of the harmful carbon emmissions created in the making of this film, such as those created by Air & Vehicle travel. For more information please visit the Carbon Fund." Geniaal! Je kunt je voorstellen dat particulieren, bedrijven of bestuursorganen een dergelijk keurmerk zelfs kunnen gebruiken als een voorwaarde tot kwalificatie voor aankoop. Ik hoop niet dat dat jullie schrikbeeld is, of zo, maar ik denk dat de Amerikanen hier een mooie set bij elkaar hebben: (a) een verhaal dat met argumenten van zuiver eigenbelang demonstreert hoe men de wereld kan verbeteren; (b) en een praktisch mechanisme dat ervoor zorgt dat je boter bij de vis kunt doen en dat dan tegelijkertijd kunt afficheren.
Rudolf Diesel was een toevallige vader van de biodiesel maar juist de natuurlijke vader van de verbrandingsmotor die op plantaardige olieën loopt
Rudolf Diesel is aan zijn einde gekomen door verdrinking in de Schelde op 29 September 1913. Hij was overboord geraakt van de SS Dresden op weg naar Harwich in Engeland. "The next morning, the steward discovered that Diesel's cabin was empty. Diesel's body was found in the Scheldt river on October 18" (wikipedia s.v. Diesel). Misschien is hij vermoord door Duitse militairen omdat hij zich tegen het gebruik van zijn dieseltechnologie door de Duitse marinehad gekeerd (cf. Hempcar.org met verwijzing naar Richard A. Wright, West of Laramie, dat ook is verschenen alsonline book, 1994-2007). Misschien heeft hij zelfmoord gepleegd. "A third theory in the death of Diesel is based around the hope that his engine would provide power using alternative / cheaper / greener fuels. This revolutionary thinking may have scared some oil investors. Rudolf Diesel said, "The use of vegetable oils for engine fuels may seem insignificant today. But such oils may become in course of time as important as petroleum and the coal tar products of the present time." After his death, the Diesel engine was marketed that it only ran on petroleum based products and his great ideas of a clean burning engine died with him [...]" (wikipedia s.v. Diesel). De eerste verklaring ontleent waarschijnlijkheid aan de voorgeschiedenis en de laatste ontleent die vooral aan het vervolg. De zelfmoord theorie lijkt mij een onschuldig konijn dat over de rand van de hoed komt kijken.
PS. De demonstratie van de motor op pinda olie vond plaats op de Wereldtentoonstelling van 1900 (Southern Grease en Hempcar.org ). Dat Rudolph Diesel eigenlijk aan biobrandstof dacht in plaats van fossiele brandstof blijkt ook uit andere websites - ook zijn "humanitaire" motivatie is voldoende geattesteerd en zeker niet het product van speculatief denken (Oekotec, BiodieselAmerica.org, Southern Grease, Hempcar.org).
Mijn render is klaar. Weer snel aan het werk.
5 Comments:
Je doet wel wat anders dan "even weinig anders doen dan surfen en bloggen", zo zie ik dat jij ook flink ecologisch aan het redeneren bent en daar een fantastisch mooi en interessant poststuk over schrijft.
In Frankrijk is sinds vorig jaar de CO2 belasting ingegaan, dwz, iedere auto wordt getest (of heeft al de officiële papieren daarvoor)en heeft een bepaald CO2 gehalte en wordt daar op belast, dus je betaald niet alleen je kentekenbewijs (dat is de éénmalige wegenbelasting bij ons) maar daar boven op een fikse belasting, vooral de grote motoren (de 4x4 en de dikke vette mooie auto's die Sofia ook mooi vind.)
Het is te bedenken dat ze dit inderdaad in het begin van de 20ste eeuw al wisten maar toen was de economie en de verleiding voor veel geld met olie (benzine) verdienen veel groter, toen maakten we, of ze, zich nog geen zorgen om ecologie. Back to the green world, that's what it's all about.
De franse verkiezingen worden heel interessant want de man Nicolas Hulot waar ik een paar poststukken geleden over schreef probeert zijn verhaal te doen en dus de grootste candidaten mee te krijgen in deze, hopelijk te winnen, groene oorlog.
Let's make our world a better world, it all starts with ourselves ! Niet wachten dat andere het regelen.
Laatst was er een heel interessant programma over Zweden, daar hebben ze deze biodiesel al bij iedere pomp en als je zo'n auto hebt (in dit geval lieten ze natuurlijk onze fijne Volvo zien) dan krijg je korting op je inkomstenbelasting ! Nou dat is een goed programma Mijnheer Sarkozy, laat maar komen, ik ga meteen zo'n auto kopen !
Bedankt voor je reactie, Sien. Ik heb zojuist je poststuk opgezocht - vaak sla ik de, zeg maar, meer Franstalige stukken over omdat mijn Frans niet al te best is. Ook wel weer een beetje onzin, zoals weer blijkt, want als ik mijn best doe dan kan ik het wel lezen. Spreken zal moeilijk blijven gaan, maar lezen lukt inderdaad wel een beetje. Ja, interessante ontwikkeling. Tenminste als hij het voor elkaar krijgt: zet "de ecologie" centraal bij de komende verkiezingen (grappig hoe de Fransen het Griekse woord gebruiken en wij het Franse woord "millieu"). Hadden ze hier in Nederland moeren doen. Maar dat gebeurt waarschijnlijk pas wanneer we ons na de dijkbreuk in veiligheid proberen te brengen met onze badeendjes. Die heffing is ook een goed idee. En van die Zweedse initiatieven had ik ook al gehoord (gelezen in het blaadje van Volvo). Opvallend, niet, hoe sterk Nederland achterloopt. En maar zeggen dat ze weliswaar een gidsland zijn maar dat het geen zin heeft om van je krent te komen "als de rest van Europa niet meedoet". Nou, mijn complimenten aan de Fransen. En ik hoop dat meneer Hulot zijn doel bereikt - en dat we gauw het gidsland Frankrijk zullen volgen.
Ook toevallig, gisteravond bij ons op de TV een programma over dit alles, en wie zie je, Daryl Hannah, intervieuw, met haar peanut-oil-auto, ze heeft een tank in de tuin staan en vult zelf haar auto bij (frituurvetten etc die ze bij restaurants haalt) Zij is ook wel extreem, vegetarisch (al toen ze 7 was nadat ze een kalfje van de dood gered had) en heel selectief met afval en de bio produkten die ze koopt, zo kan het ook. Maar gelijk heeft ze.
Hoi Luepp :-)
Wou je ff laten weten dat ik sinds nu ook gebloggerd door het leven ga en noteer alle Bloggers die ik ken, groetjes! Gina
jouw blog loopt ook een beetje op diesel denk ik... maar als je schrijft gaat de turbo aan, een boel CO²...
Een reactie posten
<< Home