counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Mag ik even voorlangs?

donderdag, augustus 31, 2006

Mag ik even voorlangs?


Credit: NASA, ESA, L. Sromovsky (University of Wisconsin, Madison), H. Hammel (Space Science Institute), and K. Rages (SETI)

Hubble heeft weer iets moois gezien. Op 26 Juli werd Uranus door zijn ijzige maantje Ariel gepasseerd langs - voor de kijkers thuis - de voorzijde. Ariel wierp daarbij een mooie zichtbare schaduw op haar blauwe gasvriend. Vanaf Uranus gezien moet deze gebeurtenis een zonsverduistering (eclips) hebben veroorzaakt. Omdat Uranus permanent is gekanteld en dus draait als een wasmachinetrommel komt een dergelijke gebeurtenis bij deze planeet kennelijk niet vaak voor. Eens in de 42 jaar. De vorige keer was ik amper twee jaar oud. Ik heb toen ook niets gezien. Huipie Hubble. Blijven kijken jong.

Bron: Hubble Site.

6 Comments:

Blogger Sien said...

Wat een ongelooflijke mooie kleuren, en zo scherp die schaduw ! Hoe groot is Pluto vergeleken bij Ariel ? Arme Pluto, van de baan ! ToetToet...

10:24 p.m.  
Blogger Luepp said...

Fijn dat je voor Pluto toetert, Sien. En ik heb een antwoord op je moeilijke vraag! Ariel's gemiddelde doorsnede is gesteld op 1157.8 km (0.0908 keer de aarde ofwel 9%). Pluto's diameter bedraagt 2306 km (plus of min 20 km) en dat zou corresponderen met ongeveer 18% van de aarde zijn. Wereldreizen zijn daar dus beslist goedkoper.

(De informatie heb ik gevonden op wikipedia pagina's, onder "Pluto" en "Ariel".)

11:10 p.m.  
Blogger Luepp said...

sorry, typfout. Type fout: typo. "zijn" moet weg. Is nu zijn te laat. Ikke te laat zijn. Ugh.

11:12 p.m.  
Blogger Sien said...

dat is geen wereldreis, dat is een Plutoreis haha, waar ga jij dit jaar naar toe, uhm, ik ga een plutoreis maken hahaha ! In een weekend ben je er omheen haha (lopend)

7:54 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ariel wast normaal gesproken alles schoon (of was het witte reus?) maar deze laat duidelijk een vlekje achter!

12:57 p.m.  
Blogger Luepp said...

Haha! Goeie grap!

4:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home