counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Lopende Zaken: 1. De revolte van Pluto

vrijdag, augustus 25, 2006

Lopende Zaken: 1. De revolte van Pluto

Ik moet het kort houden want ik heb het veel te druk met werk. Toch wil ik mijn lezers even snel wijzen op een paar actuele ontwikkelingen die verband houden met eerdere stukken in mijn weblog.

Dacht ik in dit poststuk van juli nog dat ons zonnestelsel door nieuwe inzichten en ontdekkingen als het ware werd verrijkt, nu lijkt eerder het tegenovergestelde. Pluto is afgevallen, mensen. Afgevoerd. Onze verre vriend is door een congres van 424 astronomen in Praag met meerderheid van stemmen nu formeel geschrapt van de lijst van planeten. Nee, wij zijn niet Pluto's beste buur. De planeet die in 1930 is gedoopt door de 11-jarige Venetia Burney (later Phair geheten), en die jarenlang dienst heeft gedaan als onze eenzame buitenvelder tot, inderdaad, de "komst" van andere spelers, is dus deze week weggestopt in het rommelige tehuis voor dwergplaneten en Kuiper objecten. Dit heeft geleid tot verontwaardigde reacties van onder meer, heel begrijpelijk natuurlijk, de wetenschappelijke leiding van Nasa's robotmissie naar Pluto. Anderen zijn kennelijk blij. Zoals de man die in 2003 de rots heeft ontdekt, UB313 (links van UB40?), die de planetaire status van Pluto zou ondermijnen: "I may go down in history as the guy who killed Pluto." (Mike Brown; zie ook het Nasa webartikel met de geweldige titel "Honey, I Shrunk the Solar System").

Arme Pluto. Gedoopt door Venetia Burney, gedood door Mike Brown. Maar er is hoop. Nasa to the rescue, zoals gezegd. Astronomen van The Planetary Society hebben meteen een bumpersticker in de strijd gegooid om de publieke opinie te mobiliseren: "Honk if Pluto is still a planet".

Blijf hangen, Pluto, we komen je redden.

2 Comments:

Blogger MacBuccaneer said...

Toet, toeoeoeoeoet, toetterdetoet!

11:57 a.m.  
Blogger Sien said...

die toeter kan ik nog wel even laten horen op dit uur maar voor een interessante mededeling zal ik eerst maar naar bed gaan.

2:06 a.m.  

Een reactie posten

<< Home