counter easy hit Luepp - A Digital Storyteller's Notepad: Operette, Toneel en Acrobatiek

dinsdag, juli 11, 2006

Operette, Toneel en Acrobatiek

"Aanvankelijk maakte het Schotse regiment dat belast was met de bezetting van de Faeroer, die eigenlijk Deens territorium waren, op ons een wat komische indruk. Het enige wat er nog aan ontbrak was dat zij in hun geruite rokjes rondliepen. Later leerden wij wel anders en beseften wij natuurlijk dat die Schotse soldaten zeker geen kleine jongens waren en dat ze ook bepaald niet komiek waren, zelfs hun uniformen niet. Bovendien kon je met een zelfde glimlach de Hollandse militaire tradities en gewoonten bekijken: wij hadden nog steeds hoge kragen en kepies, en droegen bij ceremonies zelfs kippeveren op onze petten. Bij dergelijke gelegenheden waren wij vliegers zelfs bewapend met een sabel, die we voor achttien gulden op de Dennenweg in Den Haag kochten. Als vlieger droeg je hoge laarzen, zoals de cavalerie en de bereden wapens. Onze uniformen deden natuurlijk ook door oude tradities een beetje operetteachtig aan in deze oorlogstijd." (Bob van der Stok, Oorlogsvlieger van Oranje, Haarlem 1980, pp. 58-59).


Bram van der Stok, Forquin de Grave en Jan Bosch op vliegbasis "De Kooy" op 10 mei 1940. "Jan Bosch was gewond", schreef van der Stok bij deze foto in 1980, "een schrammetje op zijn linkerpink". Deze foto zal ik binnenkort nog eens plaatsen. Bij het verhaal van deze dappere mensen.

Het bewogen leven van Bram (Bob) van der Stok, een oorlogsvlieger, Engelandvaarder en (The Great) Escape Artist, was allesbehalve operetteachtig. Zijn autobiografie is een geweldig verhaal. Ik zal er graag later nog meer over vertellen. Morgen gaan we naar een (kinder) voorstelling van "Bob Salto" dat het Pandemonia Science Theater Nederland regelmatig geeft bij de Fokker D21 in het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg. De acrobatische piloot van het stuk kan niemand anders voorstellen dan Bob van der Stok. De man die naar eigen zeggen net zo lief ondersteboven als rechtop vloog en die eenmaal, in 1936 onder de twee Moerdijkbruggen door was gevlogen tot grote consternatie van zijn meerderen. Mijn vader zei vorige week nog uit zijn geheugen dat "de grote Fiets" dat had gedaan (dat wil zeggen, Fiets van Messel) maar dat lijkt dus niet te kloppen - ik stel u op de hoogte van mijn bevindingen, Pa! Mijn trouwe lezers hebben sowieso nog heel wat te goed.

6 Comments:

Blogger Sien said...

Ik vind dit al een leuk begin en verwacht niet anders dan een vervolg, heeft jouw vader ook zoveel leesplezier als ik met jouw verhalen ?

7:04 p.m.  
Blogger Luepp said...

Dank je, Sien. Dat vervolg zal er zeker komen. Tja, mijn vader surft niet zo gek vaak. Ik geloof wel dat i mijn weblog weet te vinden. Maar dat is vooral omdat ik die persoonlijk onder zijn favourites heb gedouwd, haha!

7:47 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Kom maar op met je verhalen! Ik werd er bijna "gallisch" van dat ik niets nieuws meer te lezen had. Kruip maar snel in de pen (zoals ze dat vroeger plachten te zeggen...)Ik denk dat pa je onderwerpen wel interessant vindt! Net als Sien en ik!

9:38 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

het bovenstaande commentaar is van mij, maar mijn naam is verdwenen om de een of andere vreemde reden....

9:40 a.m.  
Blogger Luepp said...

Dank je, Angie, ik zal snel meer plaatsen. Vandaag zijn we inderdaad naar het Militaire Luchtvaart Museum gegaan en dat was geweldig leuk. Er zal een filmpje komen en ook foto's. Bijvoorbeeld van die Dornier vliegboot! Nu alleen hijgt een klant in mijn nek. Beter dat dan de deurwaarder ...

10:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zeg dat! Maar we hebben geduld hoor, je stukjes zijn meer dan de moeite van het wachten waard!

10:09 a.m.  

Een reactie posten

<< Home